Cere ofertă

Lista este goala

Program Rabla Tractoare 2024

Programul Rabla tractoare

Intensitatea ajutorului de stat

(1) Intensitatea ajutorului reprezintă 65% din valoarea de achiziție a tractorului şi/sau mașinii agricole autopropulsate noi, inclusiv accesoriile agricole aferente.

(2) În cazul tinerilor fermieri, intensitatea prevăzută la alin. (1) este de 80% din valoarea de achiziție a tractorului şi/sau mașinii agricole autopropulsate noi, inclusiv accesoriile agricole aferente.

(3) Ajutorul de stat va fi acordat solicitantului sub rezerva predării spre casare a unui autovehicul uzat și achitării contribuţiei proprii.

(4) Ajutorul de stat acordat nu se cumulează cu alte ajutoare obținute prin proiecte și/sau programe finanțate din alte fonduri publice, inclusiv fonduri comunitare, pentru aceeași achiziție efectuată în cadrul programului.

(5) Nu se acordă ajutor pentru efectuarea de investiții constând numai în achiziția accesoriilor agricole aferente tractoarelor sau mașinilor agricole autopropulsate.

(6) Valoarea de achiziție a tractorului/mașinii agricole autopropulsate, inclusiv accesoriile agricole aferente, nu trebuie să depășească echivalentul în lei a valorii de 55.000 euro, cu TVA inclusă.

(7) Cursul RON/EUR utilizat în cadrul ghidului este cursul inforEuro aferent lunii anterioare demarării sesiunii de înscriere.


Categorii de cheltuieli eligibile

(1) Sunt considerate eligibile cheltuielile propuse a fi realizate cu achiziţia de:

  • a) tractoare;
  • b) mașini agricole autopropulsate;
  • c) accesoriile agricole aferente, care pot fi finanțate doar sub condiția achiziționării unui tractor sau a unei mașini agricole autopropulsate.

(2) TVA nu este eligibilă pentru ajutor, cu excepția cazului în care nu este recuperabilă în temeiul legislației naționale privind TVA.

(3) AFM nu finanțează cheltuielile prevăzute la alin. (1), efectuate anterior aprobării cererii de finanțare în cadrul programului.

(4) Specificațiile tehnice minime care trebuie îndeplinite de tractoare şi mașini agricole autopropulsate noi, inclusiv accesoriile agricole aferente sunt următoarele:

  • a) respectă limitele de emisii prevăzute de Regulamentul (UE) nr. 2016/1628 al Parlamentului European și al Consiliului din 14 septembrie 2016 privind cerințele referitoare la limitele emisiilor de poluanți gazoși și de particule poluante și omologarea de tip pentru motoarele cu ardere internă pentru echipamentele mobile fără destinație rutieră, de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1024/2012 și nr. 167/2013 și de modificare și abrogare a Directivei 97/68/CE
  • b) sunt omologate de Regia Autonomă „Registrul Auto Român”;
  • c) sunt noi.

Înscrierea solicitanților în program

(1) AFM demarează sesiunea de înscriere a solicitanţilor în aplicaţie la data menţionată în dispoziţia preşedintelui AFM.

(2) Înscrierea solicitantului în program se realizează prin completarea în aplicație a cererii de finanțare şi încărcarea documentelor prevăzute la art. 16 alin. (1).

(3) Înscrierea solicitantului în program se consideră finalizată în momentul în care a fost îndeplinită cerinţa prevăzută la alin. (2) şi aplicaţia a generat un număr de înregistrare.

(4) Aplicația nu permite modificarea/înlocuirea/eliminarea documentelor încărcate de solicitant în sesiunea de înscriere.

(5) Un solicitant se poate înscrie o singură dată în cadrul unei sesiuni de înscriere, pentru achiziția unui singur tractor sau a unei mașini agricole autopropulsate, inclusiv a accesoriilor agricole aferente.

Criterii de eligibilitate a solicitantului

(1) Sunt eligibili pentru a beneficia de ajutor de stat în cadrul programului persoanele fizice care își desfășoară activitatea în domeniul producției agricole primare și care dețin atestat de producător, considerate microîntreprinderi și întreprinderi mici și mijlocii prin activitatea economică desfășurată în propria fermă/gospodărie pentru obținerea unor produse agricole.

(2) Solicitanții menționați la alin. (1) vor fi considerați eligibli dacă îndeplinesc următoarele condiții la momentul înscrierii în aplicație:

  • a) sunt producători agricoli, persoane fizice, care își desfășoară activitatea în domeniul producției agricole primare și care dețin atestat de producător;
  • b) nu înregistrează obligații de plată la bugetul de stat şi bugetul local;
  • c) se angajează să predea spre casare un autovehicul uzat, personal sau prin intermediul unui cedent;
  • d) se angajează să achite contribuția proprie;
  • e) nu au fost condamnați pentru infracţiuni împotriva mediului prin hotărâre judecătorească definitivă;
  • f) nu fac obiectul unui ordin de recuperare neexecutat în urma unei decizii anterioare a Comisiei Europene prin care un ajutor acordat este declarat ilegal și incompatibil cu piața internă;
  • g) nu obțin finanţare prin proiecte ori programe finanţate din alte fonduri publice, inclusiv fonduri comunitare, pentru aceeași investiție care urmează a fi efectuată în baza prezentei scheme;
  • h) nu sunt în dificultate, respectiv în reorganizare, în lichidare sau în faliment.

Conținutul dosarului de finanțare

(1) Documentele pe care le încarcă solicitantul persoană fizică în aplicaţie sunt:

  • a) cererea de finanțare, completată integral prin tehnoredactare, semnată olograf sau cu semnătură electronică calificată bazată pe un certificat calificat emis de un prestator de servicii de încredere conform Regulamentului (UE) 910/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului din 23 iulie 2014 privind identificarea electronică şi serviciile de încredere pentru tranzacţiile electronice pe piaţa internă şi de abrogare a Directivei 1999/93/CE de către solicitant sau de către o altă persoană împuternicită;
  • b) împuternicirea notarială, în situația în care cererea de finanțare este depusă de o altă persoană decât solicitantul;
  • c) actul de identitate al solicitantului, valabil la momentul înscrierii în aplicaţie;
  • d) actul de identitate al persoanei care semnează cererea de finanțare, în situația în care cererea de finanțare este semnată de o persoană împuternicită, valabil la momentul înscrierii în aplicaţie;
  • e) certificatul de atestare fiscală privind obligaţiile de plată către bugetul de stat, emis pe numele solicitantului de către organul teritorial de specialitate al Ministerului Finanţelor, în termen de valabilitate la momentul înscrierii în aplicaţie;
  • f) certificatul de atestare fiscală privind impozitele şi taxele locale şi alte venituri ale bugetului local, emis pe numele solicitantului de către autoritatea publică locală în a cărei rază teritorială îşi are domiciliul, în termen de valabilitate la momentul înscrierii în aplicaţie;
  • g) atestat de producător, emis pe numele solicitantului, în termen de valabilitate la momentul înscrierii în aplicație.

(2) Certificatele emise în format electronic vor fi încărcate de solicitanți în aplicație în același format în care au fost eliberate de autoritățile/instituțiile emitente. Nu se vor admite documentele reprezentând scan/imagine după documentul emis în format electronic.

Aprobarea acordării ajutoarelor de stat

Termene și condiții

(1) În termen de maximum 60 de zile de la data înscrierii în program, solicitanții sunt obligați să selecteze un dealer validat, prin intermediul aplicaţiei.

(2) Se consideră că a renunțat la finanțare solicitantul care nu selectează un dealer validat înăuntrul termenului prevăzut la alin. (1), la expirarea căruia pierde rezervarea finanțării.

(3) În termen de maximum 30 de zile de la data selectării dealerului de către un solicitant, dealerul analizează documentele încărcate de solicitant în dosarul de finanțare din aplicație, conform procedurii de analiză aprobată de AFM.

(4) În măsura în care din documentele încărcate conform art. 16 alin. (1) nu se poate stabili cu certitudine eligibilitatea solicitantului ori a proiectului în raport cu momentul înscrierii în program, dealerul validat are posibilitatea de a solicita clarificări, o singură dată, astfel:

  • a) completarea paginilor lipsă ale documentelor încărcate;
  • b) reîncărcarea documentelor emise online în forma inițială, astfel cum au fost transmise solicitantului de autoritățile/instituțiile emitente;
  • c) încărcarea unor documente suplimentare care să clarifice eligibilitatea solicitantului.

(5) Dealerul transmite solicitantului cererea de clarificare prin intermediul aplicației.

(6) Solicitantul încarcă în aplicație răspunsul în maximum 10 zile de la cererea prevăzută la alin. (5).

(7) Atrage respingerea solicitantului:

  • a) lipsa unui document dintre cele prevăzute la art. 14 alin. (1);
  • b) neîndeplinirea termenului de valabilitate a unui document dintre cele prevăzute la art. 14 alin. (1);
  • c) neîndeplinirea unui criteriu de eligibilitate;
  • d) netransmiterea clarificărilor în condițiile prevăzute la alin. (6).

(8) Dealerul este exonerat de orice răspundere privind imposibilitatea finalizării procesului de analiză, în situația în care selectarea acestuia se realizează în ultimele 5 zile ale perioadei prevăzute la alin. (1).

(9) În termen de 60 de zile de la aprobarea conform art. 18 alin. (4), beneficiarul are obligația să se prezinte la o unitate specializată în vederea dezmembrării, pentru obținerea certificatului de distrugere a autovehiculului uzat și să încarce în aplicație următoarele documente:

  • a) certificatul de distrugere a autovehiculului uzat, emis pe numele beneficiarului/cedentului ulterior aprobării de către Comitetul de avizare;
  • b) declarația pe propria răspundere a beneficiarului din care rezultă că este proprietar al autovehiculului uzat, după caz;
  • c) declarația pe propria răspundere a cedentului din care rezultă că este proprietar al autovehiculului uzat și îl cedează beneficiarului, în situația în care autovehiculul uzat este dobândit de la un cedent.

(10) Aplicația va permite reîncărcarea certificatului de distrugere, sub rezerva încadrării în termenul prevăzut la alin. (9).

Aplica acum!

tbi-banner tbi-banner